Neerlands meest vooraanstaande jazz contrabassist Marius Beets (bekend van Rein de Graaff, Houdini’s en Eric Ineke) wordt altijd geroemd om zijn degelijke, rotsvaste en stuwende walking bass. Dat hij ook als componist, arrangeur en theoreticus hoog van de toren kan blazen, bewijst hij In opdracht van Fonds Podiumkunsten met de 6-delige suite Slonimsky meets the Blues. De muziek is gebaseerd op het gedachtegoed van de illustere Russisch-Amerikaans componist, dirigent, pianist, musicoloog Nicolaus Slonimsky (1894-1995), de belangrijke wegplaveier voor saxofonist John Coltrane. De indeling van het octaaf in gelijke delen, die Slonimsky gebruikt in zijn Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, was voor Beets per deel het uitgangspunt voor melodie en harmonie. De combinatie met de Blues, “de oorsprong van alle westerse muziek die niet klassiek is” aldus Beets, is het bijzondere aspect aan dit werk. Doel van de compositie was intellectuele compositie-uitgangspunten zodanig te mengen met de ritmiek en klankkleur van de Blues, dat er een organisch geheel ontstaat dat ook voor de ongeoefende luisteraar aangenaam in de oren klinkt. Beets is te horen op contrabas, maar treedt ook op akoestische basgitaar als solist op de voorgrond. De piano wordt beroerd door Sebastiaan van Bavel, die zich op diverse muzikale terreinen als een vis in het water voelt. Op klarinet, basklarinet en tenorsaxofoon is Sjoerd Dijkhuizen te horen.