Amersfoort World Jazz Festival

Recensie's 2024
Zoals al in de voorlaatste editie van Jazzism valt te lezen neemt Alexander Beets na dit jaar afscheid als directeur van Amersfoort World Jazz, hij vindt het na 25 jaar aan het roer tijd dat iemand anders het stokje overneemt. Wie dat gaat zijn is nog niet bekend.
Amersfoort World Jazz is als vanouds opgedeeld in diverse ‘deelfestivals’. De oude helden krijgen volop de ruimte, buitenlandse partnerfestivals vaardigen hun beste musici af, en jazzcafé Miles biedt ruimte aan nieuw talent. Het loont altijd de moeite om bij dit festival de onbekendere namen op te zoeken, waarin wordt voorzien door het International Jazz Laureate Festival.
Vrijdag was ladies day tijdens Amersfoort World Jazz. Op het hoofdpodium was alle ruimte gemaakt voor het Nationaal Jeugd Jazz Orkest, dat sinds vorig jaar onder supervisie staat van Maite Hontelé, die tien jaar in Colombia verbleef en daar uitgroeide tot superster van de salsa.
De World Jazz Summits met Zuid-Afrikaanse talenten zijn onderhand een traditie op het Amersfoortse jazzfestival geworden en zijn altijd een muzikaal hoogtepunt. Ook dit jaar stelden ze niet teleur.

Jazz'halo

Het AWJ-Festival staat ook bekend als Musician’s Paradise. Jazz’halo spreekt met souljazzlegende Houston Person. Houston Person: “Het is heerlijk om hier rond te hangen. Er zijn verschillende stijlen en tegenwoordig zijn ook veel musici erg origineel. Ik vind het geweldig om al die verschillende stijlen hier tegelijkertijd te zien. Ik heb geen voorkeur. Iedereen die ik heb gehoord, heeft me geroerd. Daarnaast was het festival erg goed georganiseerd en gepresenteerd. Door dit festival zijn mensen in de gelegenheid om alle stijlen te horen.”

De avond voorafgaand aan het gesprek is Person getuige van (o.a.) het hierboven genoemde optreden van het Horace Silvertribute. “Ik keek gisteravond naar de concerten en het viel me op dat iedereen zo geïnteresseerd is in de muziek. Musici uit verschillende landen die onderling communiceren en dat is geweldig.  Want het gaat allemaal over muziek. Ik hou er van om in een omgeving te zijn waar iedereen met muziek bezig is, zeker als het van zo’n hoog niveau is. En iedereen heeft hier daarom een uitstekende tijd.”

Naast het World Jazz Festival is er de jaarlijkse bijeenkomst van het World Jazz Network (WJN) in de Observant. Een groeiend gezelschap van professionals in de muziek die zich (in willekeurige volgorde) bezighouden met de toekomst van de muziek, internationale samenwerking en netwerken. Spin in het web van dit netwerk zijn AWJ- festivaldirecteur Alexander Beets en zijn Zuid-Afrikaanse collega André le Roux. Het WJN-gezelschap dijt langzaam maar zeker uit. Dit jaar is onder hen, behalve de organisatoren en programmeurs van festivals in de Baltische staten, Oost-Europa en  Italië, de VS (Kansas), de programmeur van jazzclub Ronnie Scott’s, Paul Pace en Maxine Gordon (schrijver, journalist, onderzoeker, archivaris, directeur van de Dexter Gordon Society en nog veel meer) aanwezig. Alle participanten onderstrepen het belang van vernieuwing en het onderhouden van een goed netwerk. In een tijd waarin de geldkraan wordt dichtgedraaid, maar het aantal musici blijft toenemen is creativiteit, volhardendheid en bevlogenheid onmisbaar om het hoofd boven water te houden. Een internationaal netwerk is daarbij onontbeerlijk. Aan het enthousiasme van de deelnemers zal het niet liggen.

En het netwerk zal komende jaren naar alle waarschijnlijkheid blijven groeien. Het festival zal echter het hart van de stad verlaten. Door het wegvallen van subsidiegeld (van het Fonds Podiumkunsten) zal de volgende editie onder een andere naam (Musicians’ Paradise) in een andere periode (mei/juni ’25) op een andere locatie (Oliemolenkwartier) plaatsvinden. Lees er meer over in het volgende artikel: Amersfoort Jazz verhuist naar Oliemolenkwartier vanwege wegvallen subsidie. Alexander Beets zal ook de aankomende twee jaar nog aangesloten zijn, al is het meer op de achtergrond. Beets kennende zal hij er vanaf de zijlijn alles aan doen om ook de volgende editie tot een groot succes te maken. We houden u op de hoogte.

Tekst © Robin Arends  –  foto’s © Peter Putters/Cees Wouda/Nico Brons

Jazzenzo

Het Amersfoort Jazzfestival beleeft dit jaar zijn 45ste editie. Grote veranderingen komen eraan in 2025, vanwege verhuizing naar een nieuwe locatie en het wegvallen van de vierjaarlijkse subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Organisator Alexander Beets ziet in alles nieuwe kansen en mogelijkheden en laat zich door niets of niemand uit het veld slaan. De toekomst ziet hij optimistisch in.

Met trots draagt het evenement de naam Amersfoort World Jazz Festival, want musici uit alle werelddelen zijn hier welkom. ‘Musicians Paradise’ is de subtitel van het evenement, want de uitvoerders staan hier centraal.

Jong Talent
De 21-jarige Femke Mooren won in 2023 het prestigieuze Prinses Christina Jazz Concours. Met flair presenteert ze in Theater De Lieve Vrouw haar kwartet met pianist Kasyfi Kalyasyena, contrabassiste Eva Serrano Alarcon en drummer Laurens Buijs. Allen musici die studeren aan Codarts Rotterdam. Mooren schrijft haar eigen composities en beschikt over een heldere toon op haar altsaxofoon. Haar frasering is uit de kunst en volkomen eigen. Er wordt buitengewoon doortastend gespeeld en naast de gedreven spelende Mooren vallen vooral de telkens verrassende bijdragen van de uit Jakarta afkomstige Kalyasyena op. Indrukwekkend is het vraag en antwoordspel tussen altsaxofoon en piano. Aan het slot van de set weet hij te verrassen door een solo waarin hij een diametraal tegengesteld karakter weet te geven aan de compositie. Geweldig zo’n onverwachte muzikale sprong!

Lees hier het hele artikel

JazzRadar part I

De 45e editie van het Amersfoort World Jazz Festival zit er op. De organisatie blikt terug op een geslaagde editie boordevol bijzondere muzikale ontmoetingen en optredens van (inter)nationale grootheden en aanstormende toptalenten. Het mooie weer en de goede sfeer maakten deze feestelijke jubileumeditie compleet.

Deze editie lieten wij niet aan ons voorbijgaan. Dat deden we wel met de voorgaande 44 edities. Dat was voornamelijk vanwege een ander festival (het Antwerpse Jazz Middelheim) dat zich wat makkelijker in onze agenda nestelde. Maar toen dat laatste festival over de kop ging, was er toch nog aarzeling om naar Amersfoort af te reizen. Dat bleek achteraf geheel ten onrechte. Het Amersfoortse festival koketteerde eigenlijk nooit met de grote hippe internationale ‘gemakkelijke’ publiekstrekkers, maar koos een volstrekt eigen pad en werkte jaren aan een nieuw wereldwijd samenwerkend netwerk. Daar plukken ze nu de vruchten van. Het levert niet alleen backstage achter de schermen een heel andere sfeer op, maar resulteert ook in zeer bijzondere optredens. Zo traden er dit jaar tijdens het Laureaten Festival artiesten op uit Tsjechië, Sicilië, Spanje, Polen, Bulgarije, Hongarije, Zuid-Afrika, Indonesië, Thailand en Australië in theater De Lieve Vrouw.

Lees hier het hele artikel

Jazzitalia

Vergaderingen, conferenties en masterclasses tijdens de 24e editie van het Amersfoort Jazz Festival

Het World Jazz Network wordt steeds internationaler. De dag gewijd aan bijeenkomsten over het “World Jazz Network” binnen het Amersfoort Jazz Festival 24 werd met groot succes gehouden. Een netwerk dat vier jaar geleden is geboren en dat zich vandaag de dag uitbreidt door muzikanten, producers, journalisten en organisatoren van Festivals afkomstig uit 23 samen te brengen. landen zoals Zuid-Afrika, Hongarije, Duitsland, Sicilië, Schotland, Engeland, Polen, Thailand, Litouwen, de Grote Canarische Eilanden, Spanje. Een bijeenkomst bijeengeroepen door Alexander Beets, directeur van het AJF en oprichter van het WJN, die een plek wilde creëren waar muzikanten elkaar kunnen ontmoeten en horen in een ‘Paradijs’, een jaarlijks terugkerend evenement dat ook kansen creëert voor jonge talenten.

Vandaag zijn er veel ‘panels’ gehouden over hoe we het ‘World Jazz Network’ op een concrete en proactieve manier verder kunnen brengen en onder de vertegenwoordigers waren er, naast Beets, Mahesh Babu uit India, Koh MrSaxman uit Thailand, Andre Le Roux uit Zuid-Afrika, Silvester Ostrowski uit Polen, Fabio Lannino uit Sicilië, waardoor de gesprekken van het zuidelijk halfrond naar het Europese halfrond worden gebracht. Tijdens de bijeenkomsten bespraken we de mobiliteit van artiesten, het creëren van een paradijs voor muzikanten, het doorbreken van grenzen door middel van muziek, het overbruggen van culturele verschillen, het promoten van jazzjeugdnetwerken, de veranderende rol van de media en van omroepen, over samenwerking op het gebied van opnames en rechtenbeheer, over het ontwikkelen van een reeks wereldtournees en het bouwen van ruimtes voor de groei van muziek en jazz wereldwijd. Een vijfjarige kalender, met een gids voor concerten van wereldmuziek- en jazzevenementen, waarbij methoden worden gecreëerd voor festivalsamenwerking en wederzijdse relaties, met de zoektocht naar nieuwe markten en publiek, modellen van gezamenlijke financiering, sponsoring en partnerschap. Een mooie kans dus voor de muziekwereld door concrete ruimtes te creëren voor de nieuwe generaties.

Il World Jazz Network diventa sempre più internazionale. Si è realizzata con grande successo la giornata dedicata agli incontri sul “World Jazz Network” all’interno dell’Amersfoort Jazz Festival 24. Un Network nato quattro anni fa e che oggi si allarga facendo incontrare in Olanda musicisti, produttori, giornalisti, organizzatori di Festival provenienti da ben 23 Paesi come il Sud Africa, l’Ungheria, la Germania, la Sicilia, la Scozia, l’Inghilterra, la Polonia, la Thailandia, la Lituania, le Gran Canarie, la Spagna. Una riunione convocata da Alexander Beets, direttore dell’AJF e fondatore del WJN che ha voluto creare un luogo dove i musicisti si possano incontrare e sentire in un “Paradiso“, un evento annuale che crea opportunità anche per i giovani talenti.

Oggi si sono realizzati tanti “panel” su come portare avanti in modo concreto e propositivo il “World Jazz Network” e tra i rappresentanti, oltre a Beets, erano presenti Mahesh Babu dall’ India, Koh MrSaxman dalla Thailandia, Andre Le Roux dal Sud Africa, Silvester Ostrowski dalla Polonia, Fabio Lannino dalla Sicilia, portando le conversazioni dell’emisfero meridionale nell’emisfero europeo. Durante gli incontri, si è discusso sulla mobilità degli artisti, sulla creazione di un paradiso per i musicisti, sull’abbattimento dei confini grazie alla musica, colmando le divisioni culturali, sulla promozione delle reti giovanili del jazz, sul cambiamento del ruolo dei media e delle emittenti, sulla collaborazione nelle registrazioni e nella gestione dei diritti, sullo sviluppo di un serie di tour mondiali e la costruzione di spazi per la crescita della musica e del jazz a livello globale. Un calendario quinquennale, con una guida ai concerti degli eventi di musica mondiale e jazz, creando dei metodi per la collaborazione dei festival e le relazioni reciproche, con la ricerca di nuovi mercati e pubblico, dei modelli di finanziamento collaborativo, sponsorizzazione e partnership. Una grande opportunità, dunque, per il mondo musicale creando spazi concreti per le new generations.

Rosanna Minafò

Jazz Journal

The sun having been on our side throughout the long weekend, the festival ended on a joyful note, reuniting on stage the Beets brothers, namely Alexander on saxophone, Peter on piano and Marius on bass. Inviting various friends on the main stage for his Director’s Choice programme, Alexander Beets recalled how the festival had grown from being one of many local Dutch festivals to being today a self-named Musicians’ Paradise. To be honest, it’s not only a paradise for the musicians but also for the listeners.

South African Radio