Onze Visie

Amersfoort Jazz
FOUR DAYS OF WORLD JAZZ

Amersfoort Jazz festival vindt plaats sinds 1979 in de historische binnenstad van Amersfoort. Het is daarmee een van de oudste jazzfestivals van Nederland. Het festival is uitgegroeid tot een vierdaags evenement in de maand mei, jaarlijks bezocht door ongeveer 80.000 mensen uit Amersfoort, de regio en ver daarbuiten. Het publiek bestaat uit festivalgangers en World Jazz liefhebbers, die getrakteerd worden op avontuurlijke World Jazz, uitgevoerd door kleurrijke artiesten uit binnen- en buitenland, op binnen- en buitenpodia. De optredens vinden op loopafstand van elkaar plaats op de pleinen Lieve Vrouwekerkhof, Hof en Groenmarkt, die met stoelen worden omgetoverd tot sfeervolle openlucht-stadstheaters; binnen wordt geconcerteerd in theater De Lieve Vrouw en de gerestaureerde Observant (Stadscafé en Schutterzaal), Mannenzaal, Sint Aegtenkapel en Sint Joriskerk.

World Jazz
Amersfoort Jazz is voortdurend in ontwikkeling. Het festival heeft van oudsher een brede programmering in alle denkbare vormen van jazz en geïmproviseerde muziek. Sinds de fusie met Global Village in 2012 is het programma stevig uitgebreid met wereldmuziek, terwijl het aandeel jazz / fusion en aanverwante genres onverminderd aanwezig is gebleven. Door de integratie van de bijzondere binnenlocaties is het aanbod aanzienlijk verruimd met akoestische en artistiek hoogwaardige luisterconcerten in kleine bezettingen. Amersfoort Jazz hanteert sindsdien de overkoepelende en genre-overschrijdende term World Jazz, muziek uit alle windstreken met improvisatie als gemene deler.

Onze voorkeur gaat uit naar dynamisch/avontuurlijk, in plaats van het boeken van tourende working bands”, aldus festival-directeur Alexander Beets, zelf een ervaren jazz-saxofonist. “Verrassende acts, bijzondere combinaties en muzikale ontmoetingen. Daarbij spelen wij als Amersfoort Jazz een sturende rol. We sporen de artiesten aan nieuwe wegen in te slaan en initiëren in samenwerking met onze partners graag artistieke projecten die op geen ander festival voorkomen.”

Amersfoort Jazz heeft de ambitie minimaal 50% van het programma te laten bestaan uit Nederlands ‘product’, waarbij sterk de nadruk wordt gelegd op jong exceptioneel talent (alias Next Generation). Bovendien ligt de nadruk meer op dynamisch/avontuurlijk, dan op het boeken van tourende working bands. De voorkeur gaat uit naar verrassende acts en bijzondere combinaties en muzikale ontmoetingen, waarbij de organisatie een sturende rol speelt en de artiesten aanspoort nieuwe wegen in te slaan.

Next Generation – Talents
Amersfoort Jazz legt in de programmering sterk de nadruk op Next Generation. Er stroomt een groot aantal ambitieuze afgestudeerden van de conservatoria. De jonge spelers vormen de toekomst van World Jazz. Wat betreft de Next Generation programmeert Amersfoort Jazz in 2020 Kika Sprangers, Irene Reig, Sanne Rambags, Anna Serierse, Xavi Torres, Sebastiaan van Bavel, Mo van der Does, Donald Simoen, Daahoud Salim, Tim Hennekes, Gideon Tazelaar en Thomas Pol, terwijl drumster Sun-Mi Hong in 2020 National Artist in Residence is. Miguel Rodriguez, Maarten Hogenhuis, Teus Nobel, Paul van Kessel zijn dertigers. De talenten spelen in eigen formaties, maar ook in de diverse orkesten en big bands tijdens het festival. Zodoende is Amersfoort Jazz uitgegroeid tot hét festival in Nederland voor de nieuwe generatie jazzmusici.

Legends
Maar Amersfoort Jazz, een van de oudste jazzfestivals van Nederland, eert ook de Legends, zowel de levende als de reeds verscheiden. In 2019 speelden de oude Nederlandse meesters Ack van Rooyen en Tony Vos op het festival en was er een Tribute to Dexter Gordon, met medewerking van zijn weduwe, historica Maxime Gordon. In 2020 viert het festival de verjaardag van Hans Dulfer (80 jaar), schuift de legendarische Amerikaanse bariton-saxofonist Ronnie Cuber aan bij Trio Peter Beets ft. Izaline Calister en worden legendarische jazzhelden Ray Charles, Miles Davis, Buddy Rich en Art Blakey geëerd met speciale tribute concerten. Het concert ‘A Tribute to Art Blakey’ tijdens de openingsavond in theater De Lieve Vrouw (donderdag 14 mei) wordt opgeluisterd door special guest Essiet Okon Essiet, als bassist van Art Blakey’s Jazz Messengers zelf een legende en International Artist in Residence op Amersfoort Jazz 2020. Daarbij treden zowel internationale genodigden op, zoals de Poolse saxofonist Sylwester Ostrowski, onlangs bekroond met de titel van ere-ambassadeur van Szczecin City, als enkele talentvolle spelers uit de Next Generation of Dutch Jazz. Optreden met jonge spelers is geheel in de geest van Blakey (1919-1990), die zei: “I’m gonna stay with the youngsters. Keeps the mind active.”

“A Musician’s Paradise”

Artist-to-Artist
Het jaarlijkse festival Rabobank Amersfoort Jazz is een artist-to-artist-festival, een dynamische ontmoetingsplek voor jonge talenten, gevestigde namen en oude meesters; op het podium gaan zij nieuwe verbintenissen aan, optredend in unieke samenstellingen, gestimuleerd door Amersfoort Jazz, elkaar beproevend tijdens de genre-overschrijdende jamsessies. Maar ook achter de schermen, waar de artiesten gedurende meerdere dagen betrokken worden bij het netwerk van Amersfoort Jazz, dat bestaat uit binnen- en buitenlandse festivalorganisaties, partners en journalisten.

“I was very impressed by the dynamic sense of jazz comradery at the festival and the conference,” aldus Phil Woolever (USA) in het toonaangevende magazine All About Jazz. “Great vibes, on a musical and personal level,” schreef Barry Davis (ISR) in The Jerusalem Post. Het is deze saamhorigheid op artistiek en intermenselijk niveau, deze ‘connection’, die het festival Amersfoort Jazz maken tot wat het ambieert te zijn: een synergetische hub voor World Jazz. Of zoals de jonge Israëlische pianiste Nuphar Fey het verwoordt: “Amersfoort Jazz inspires to share ideas about music”.

Ook de Nederlandse artiesten zijn gecharmeerd van het karakter van Amersfoort Jazz. “What an amazing festival, organisation and promotion! I am in love with the festival!” aldus Sun-Mi Hong, komende editie National Artist in Residence. “I had the honour to represent the Dutch scene at Amersfoort Jazz festival 2019. The festival, in turn, presented me to international bookers and festival organisers. It means a lot to be a part of Dutch Jazz scene. I met a lot of people through the festival. Especially after the gig and also in a meeting. People from Hungary, Norway, Canada, Austria and Catalunya. Meeting these people has had very large consequences for my quintet. Probably the highlight of that was performing in one of the most famous jazz clubs, Ronnie Scott’s in London!”

De reactie van de jonge talentvolle saxofoniste Kika Sprangers, die speelde in 2018 en 2019 op het festival, is veelzeggend: “De festivalprogrammeurs hebben mij gelukkig gemaakt met alle kansen. Vooral spelen met Jasper van ‘t Hof op kerkorgel vond ik heel bijzonder.” De oude meester Jasper van ‘t Hof (Boy Edgar 2019 en Artist in Residence in 2019) liet op zijn beurt weten Amersfoort Jazz te beschouwen als een subliem festival. “Een droom voor iedere muzikant. Het is een wonder dat dat allemaal gratis kan. Ik hoop dat Amersfoort Jazz tot het einde der dagen blijft bestaan.”

Het festival bouwt aan duurzame relaties met de artiesten en collega-festivals uit binnen- en buitenland, die regelmatig terugkeren op Amersfoort Jazz en op hun beurt Amersfoort Jazz (organisatie en artiesten) uitnodigen op hun festival in den verre. Het is deze wederkerigheid die Amersfoort Jazz hoog in het vaandel heeft en die leidt tot een synergie, waarbij de artiesten voorop staan. Het is gebleken dat de stad Amersfoort met zijn bijzondere historische erfgoed, daarbij een belangrijke rol speelt.

“Amersfoort Jazz is geen evenement van snelle showcases & speed dates”, aldus co-programmeur Matti Austen, “integendeel, we creëren doelbewust een langzaam moment, slow cases in plaats van showcases waarbij de tijd en de rust wordt genomen om elkaar beter te leren kennen en verbintenissen aan te gaan. De artiesten kunnen zich presenteren met volwaardige concerten, op bijzondere locaties en tegen normale betaling. We scheppen de faciliteiten voor de betrokkenen om samen te eten en te daten. Daar komen duurzame verbintenissen uit voort.”