Het Amersfoort World Jazz Festival is dit jaar van 5 tot en met 15 augustus. Van 12 tot en met 15 augustus zijn er optredens op het Lieve Vrouwekerkhof. Naast dit buitenpodium presenteert de organisatie elf dagen lang op Stadspodium de Observant en op cultuurpodium KOSMIK albumrelease-concerten van Nederlandse bands.
Edward Dijxhoorn kijkt uit naar het evenement. Hij was bestuurslid van Stichting Amersfoort Jazz sinds 2008, voorzitter sinds 2013, en neemt deze editie afscheid van het festival. Hij heeft het zien groeien van een leuk, maar plaatselijk muziekevenement tot een festival van wereldformaat dat jazz- en wereldmuziekliefhebbers trekt uit het hele land en zelfs van daarbuiten.
“Het begon voor mij met een bezoek aan het North Sea Jazz Festival. Ik raakte in gesprek met festivaldirecteur Alexander Beets. Hij was op zoek naar iemand voor zijn bestuur met een breed netwerk en visie. had wel interesse in een functie waarin ik kon bijdragen aan de cultuur in Amersfoort, de mooiste stad om in te wonen en leven. Daarnaast ben ik al sinds mijn jeugd een jazzliefhebber.”
Hij vertelt gepassioneerd verder. “De jazzscene is zo leuk! Compleet anders dan het bedrijfsleven. De passie van de muzikanten voor hun vak, de focus op het podium en de professionaliteit waarmee ze hun vak beoefenen. Dat is voor de meeste artiesten het enige wat telt. Ik geniet van hun creativiteit en samenwerking. Hebben ze net drie concerten gegeven, staan ze diep in de nacht toch ook nog op het podium voor een jamsessie!”
Gevraagd naar hoogtepunten uit de afgelopen twaalf edities van het festival noemt hij als eerste het optreden van Oleta Adams in 2010. “Door technische problemen kon het optreden pas later beginnen dan gepland. Ik liep met haar door de stad tot het opgelost was en ze was zo relaxed. Toen het optreden dan toch begon wist ze met het eerste nummer gelijk de hele, afgeladen volle, Hof voor zicht te winnen.” Hij roemt verder de intimiteit van de Groenmarkt en de aandacht van het publiek bij de optredens in De Lieve Vrouw. “Er zijn zoveel mooie plekken in Amersfoort met elk hun eigen ambiance. Neem het optreden van trompettist Eric Vloeimans in de Sint Joriskerk in 2018. Dat kan alleen maar daar!”
Het afgelopen decennium heeft Amersfoort Jazz een aantal belangrijke stappen gezet. Ten eerste de internationalisering. Door de toevoeging van een conferentie waarvoor jazzfestivals uit de hele wereld naar Amersfoort komen en in Amersfoort een artiest presenteren die er aan toe is om internationaal door te breken, wordt het festival uniek in de hele wereld.
Daarnaast is verankering in Amersfoort ook belangrijk. Dat gebeurt onder andere door met iedereen samen te werken. Leveranciers, culturele instellingen, de gemeente, vrijwilligers, maar zeker ook de sponsoren. “Het festival is enorm schatplichtig aan de Rabobank Amersfoort. Zij sponsoren het festival al 15 jaar en dat is heel bijzonder. Het zorgde ervoor dat het evenement continu kon doorbouwen in die periode. Tegelijkertijd kon de Rabobank zo de cultuur in Amersfoort ondersteunen.”
De afgelopen periode heeft Corona laten zien hoe kwetsbaar de culturele sector is. Edward is blij dat aanstaande editie bijna vijftig formaties optreden bij het festival. “Mensen vragen zich wel eens af of het nou wel nodig is om zoveel concerten te organiseren. Ik vind van wel! We willen de artiesten een mooi podium bieden en het is een enorme rijkdom voor ons publiek”