Giovanca-Elk nummer laat een mindstate horen

Drie jaar geleden overdonderde zij het jazzpubliek op het Lieve Vrouwekerkhof met songs als While I’m Awake en Lovechild. Anno 2017 is Giovanca pal voor het aanbreken van de zomer back in town en verheugt zij zich op Amersfoort Jazz. „Heerlijk om voor het eerst sinds de geboorte van mijn dochter weer aan een festivaloptreden mee te doen”, aldus Giovanca.

Je zou je kunnen afvragen met hoeveel moois het Nederlands muzieklandschap zou zijn verrijkt, als Giovanca een wat kortere periode als achtergrondzangeres op het podium had gestaan. Zij ondersteunde met haar talent onder meer Wouter Hamel, rapper Extince, Leon Ware en Benny Sings. Het was de tijd dat zij voor haar studie orthopedagogiek de collegebanken van de UvA op haar statistiek zat te bijten, terwijl aan haar voeten de tas met artiestenkleding onrustig stond te wachten voor het zoveelste avondoptreden. Haar stem viel toen al op, maar ze vond toentertijd het moment niet rijp genoeg om op eigen artiestenbenen te gaan staan. „Dat begon allemaal in 2007″, vertelde de uitgesproken vertolkster van een specifiek soulgenre. „Samen met producer en multi-instrumentalist Benny Sings lanceerde ik als experiment de cd Subway Silence. Het veroorzaakte in ons land een behoorlijke rimpeling is het muzikale water.” Ze werd bekroond met een 3FM Serious Talent Award, Zilveren Harp en een gouden plaat voor haar debuut Subway Silence. Na het uitbrengen van haar CD,  stond Giovanca op de planken op het North Sea Jazz in Rotterdam waar souldiva Angie Stone haar complimenteerde. Maar ook in Japan werd de Amsterdamse zangeres omarmd. “Natuurlijk was het gek om voor het eerst je eigen liedje over de radio te horen. Neen, meezingen deed ik niet. Maar ik luisterde wel aandachtig en vroeg me tegelijk af hoeveel mensen met me meeluisterden.”

Hol-en-vlieg-type
En dan breekt op 26 maart de zomer van 2010 aan wanneer haar tweede CD While I’m Awake wordt gepresenteerd. In het bijgesloten boekje staat op pagina drie een klok afgebeeld die opmerkelijk genoeg de muzikale pennenvruchten van dit nieuwe werk symboliseert. De klok wijst even na twee uur aan. ’s Nachts welteverstaan. Nagenoeg alle nummers op While I’m Awake zijn namelijk ’s nachts bedacht. “Ik beschouw mezelf als een ik-hol-en-ik-vlieg-type. In deze heel onrustige gemoedstoestanden speelde ik vaak tot half twee op mijn midi keyboard. Via de koptelefoon hoorde ik alles wat ik mezelf toediende. Na half twee trok ik de stekker eruit om vervolgens alles op mijn mobiele telefoon op te nemen.” In een eerder interview uit die tijd kan ik me nog een paar geluidsfragmenten herinneren.

Tussen de theeglas met groene mintbladeren in de Amsterdamse Golden Brown Bar kwamen uit de telefoonspeakertjes geluidsfragmenten die tegelijk aangaven hoe een song under construction klonk. De karakteristieke stem van Giovanca is onmiskenbaar sterk. „Ik gebruik nog steeds de mobiel telefoon om songteksten of een muziekstukje die op een onbewaakt in mij opwellen, digitaal op te vangen.

Mijn inspiratie is alles wat er op straat gebeurt in een metropool en m’n mindstate.  Elk nummer laat een mindstate horen. Op dit moment is het nummer She Wants To Know mijn favoriet. Maar het kan morgen weer een ander nummer zijn.” Giovanca is op haar CD’s tot veel in staat met haar stem die soepel glijdt van zoetgevooisd, via breekbaar à la haar idool Minni Riperton, naar uitgelaten. Deze veel te jong overleden Amerikaanse zangers had een stembereik van vijf octaven dat haar onder andere in staat stelde vogels en muziekinstrumenten te imiteren. Haar bekendste hit is Lovin’You uit 1975. „Riperton heeft een heel kwetsbare lichte bijna psychedelische stem”, duidt Giovanca. „En dat sprak mij in mijn tienerjaren aan. En nog steeds. Als ik naar haar muziek luister, ontdek ik steeds meer nieuwe facetten. Een fijne zachte stem. Want ook ik heb geen harde strot. Daarom ben ik ook niet geschikt voor musicals. Kijk, wat mensen van soulmuziek verwachten is over het algemeen een heel diepe en donkere, dikke stem als Aretha Franklin. Een geweldenaar. En daar staat Diana Ross tegenover die haar soulklasse weer een topzangers is.”

Angela Bofill
Voorlopig heeft deze geboren Alkmaarse en jonge moeder nog geen intentie om een vijfde album uit te brengen. „Dus ik beperk me tot het schrijven van twee nieuwe nummers per maand en dan weer een tijdje niet. Ik heb de tijd. Bovendien heb ik het lekker druk met mijn VPRO-radioprogramma Vrije geluiden. Heerlijk om te doen. Maar nu Amersfoort in aantocht is, begint het toch wel weer te kriebelen. Ik las in het programmaboekje dat mijn deelname aan Amersfoort Jazz mij het gevoel geeft alsof ik een beetje thuis kom.  Dat is ook zo. Een heerlijke stad. Ik speel op de Hof met mijn band die bestaat uit Danny la Haye, Damian Corlazzoli, Sherwin Kirindongo, Benjamin Rheinländer, Jordy Kalfsvel, Tahirah Sabajo en Lotte Zekhuis. We hebben genoeg repertoire aan boord. Repertoire dat ik overigens een paar dagen voor het optreden samenstel. Sterker, het kan tijdens het optreden zelfs nog veranderen. Als de sfeer op het Hof om nummers als Pure Bliss of Free vraag dan zal ik dat op enig moment inzetten.” Ook covers zullen in Amersfoort niet ontbreken. Covers die zei zo heerlijk naar haar muzikale hand kan zetten, zoals People Make The World Go ‘Round, een nummer van The Stylistics. „Maar de versie van zangers Angela Bofill is van een buitencategorie. Wie weet vraagt het publiek van Amersfoort Jazz dat nummer. Of het zou Papaoutai van Stromae kunnen zijn.” Kortom, Giovanca maakt er ongetwijfeld weer een avondfeestje van als opmaat voor een lange, warme zomer die zaterdagavond 10 juni om 23.30 uur begint op de Hof.

 

Tekst: Arjan Klaver, BDU De Stad Amersfoort
Dit artikel verschijnt op woensdag 9 juni in De Stad Amersfoort,

 

Foto: Arenda de Hoop